diumenge, 15 de març del 2015

La cabra, pels seus pecats, porta els genolls pelats

dissabte, 7 / març / 2015

Al matí tinc una bona sessió de eixavuiros . Quan estic esmorzant, salta de nou el tèrmic. Desconnecto tots els aparells elèctrics. Però el tèrmic no s’aguanta. Abaixo tots els altres tèrmics sectorials. Tampoc s’aguanta. Finalment aviso el lampista, un veí, que ve i, després de fer les mateixes comprovacions, decideix canviar els tèrmic. I així aguanta bé.

Vaig a dinar a Can Co per celebrar-hi el 75 aniversari d’en Ramon i també per celebrar el dijous llarder. Hi som tots els companys i la també la Mercè, la muller de Mn. Ignasi.

Al menjador hi ha una colla d’Osor. Alguns són de la colla de caçadors del poble. Ens comenten la batuda que van tenir per arreplegar un lladregot que va visitar el poble. Es veu que es va enfilar riera amunt i no en sabia sortir mentre que tots ells l’anaven encalçant. I com més amunt volia anar, més embardissat quedava. Finalment ell mateix es va lliurar als mossos, que també hi eren. Però va quedar ben esgarrinxat de tot arreu. És allò que deia la mare: la cabra, pels seus pecats, porta els genolls pelats.

A la tarda tinc les misses anticipades. A Anglès hi fan d’escolans en Sergi, en Yaser i l’Alexander. Els dos darrers en fan per segona vegada.

L’Elena i en Josep, amb la seva filla i el seu gendre, em venen a visitar. Em porten el llibre d’en Joan Vilardell i Caixàs ELS NOMS DELS CARRERS DE PALAFRUGELL . Ho agraeixo de cor.

diumenge, 8 / març / 2015

Celebro les misses del matí a Anglès i a Sant Martí Sapresa. A les 9 hi fa d’escolà la Maria i, a les 12, l’Alexander. A Sant Martí els presento els nous feligresos que hi ha a l’església: les imatges de sant Dalmau Moner i de sant Salvador d’Horta. Passo per Cal Curt.

A la tarda, em recloc al pis. Descanso  i treballo una estona. També em comunico amb diversos amics, en Jaume, l’Àlex...

A veure si puc enllestir i treure’m del damunt el constipat que he anat traginant.

Dilluns, 9 / març / 2015

Al mati m’arribo a Salt a fer un parell de gestions.

A la tarda, acompanyo en Raül a entrenament de caiac a la Pilona i, abans de la missa, el vaig a recollir.

A la missa vespertina venen a fer d’escolans en Yaser i en Sergi. Sembla que tindrem una altra fornada d’escolans.

Al vespre, ve la colla dels cantaires per assajar els cants de la missa del diumenge de rams. Sembla que tindrem una missa estil Oh happy day!

dimarts, 10 / març / 2015

Al matí surto per anar al Baix Empordà. Passo pel Jutjat de Pau a recollir un  requeriment per anar a declarar per un robatori a Palafrugell, crec que va ser el 2009. Crec que el 2011 ja vaig anar a declarar a La Bisbal.

Ho aprofito per visitar la tieta de can Pons a la Residència Ntra. Sra. de Montserrat. Estem una estona parlant.

Dino a la Bisbal d’Empordà, a Can Torn de l’Aigüeta. Quan acabo, faig el retorn per la carretera de Monells i Madremanya. I pujo al santuari de la Mare de Déu dels Àngels. Feia dies que no hi anava.

A l’església del santuari, estic una estoneta pregant i agraint a la Mare de Déu i els seus àngels els favors rebuts. També els encomano varis temes pendents.Com canten els goigs: “Tots els pobles de Girona us venen a visitar i obtenen per a llur guia un àngel del vostre altar. Qui amb un àngel s’acompanya no tem el punxant maguei.”

Com és obvi, hi tinc un record afectuós i una pregària per la Pubilla dels Àngels, o sigui, la meva mare. I quan l'àngel de la pau em toca el cor, baixo avall la muntanya dels Pujols cap a Salt i cap Anglès.

Arribo a la doma per la catequesi. Amb el mini grup, treballem el tema del Sant Sopar.

dimecres, 11 març / 2015

El director de cinema Àlex Quiroga fa uns dies que es posa en contacte amb mi. Li interessa conèixer el món capellanesc.

Tinc el despatx obert, si bé venen poques visites.

Vaig a dinar a Banyoles. Passo per Camós per expressar el meu condol a la Rosa per la mort de la seva germana, l’Angelita de Bordils, que morí dissabte passat. Al cel sia.

A la tarda, creo el grup de WhatsApp dels clergues de l’arxiprestat. També faig el del Consell Parroquial. M’hi ajuda la Nuri.

A la missa vespertina hi venen d’escolans en Joan, en Quim i en Víctor. També van venir ahir.

dijous, 12 / març / 2015

Abans de les 10 vaig cap el Cap de Creus. Cap les 11 arribo a la Vall de Santa Creu on m’hi trobo amb en Jaume. Passegem pels carrerons que donen la impressió d’un nucli pirinenc. Arribem fins el paratge de la font de la Garlopa. Caminant una mica més, ens podríem arribar fins a Sant Pere de Rodes, però potser queda un xic massa enlairat. Curiosament, des del poble no es veu el mar, tot i ser-ne tan a prop.

Quan baixem anem a Selva de Mar. Són poblacions que no coneixia de res. Selva és més gran. L’església es veu que fou dinamitada el 1939 i va ser reconstruïda els anys 40 seguint el disseny de l’arquitecte Pelagi Martínez. Hi ha un retaule força interessant dedicat a sant Esteve, el titular. Sortint de l’església ens enfilem fins l’ermita de sant Sebastià. És una construcció molt interessant. La part baixa és romànica, diria del s. XI. I la part superior està fortificada, com una torre de defensa contra les invasions de la pirateria. És una construcció que em recorda molt la part antiga de Sant Sebastià de la Guarda. Es veu que és l’antiga església parroquial, abans que es construís l’església de Sant Esteve a la part baixa. L’entorn està molt desafavorit amb un cementiri molt lleig i molt abandonat tot plegat. Hi evoquem personatges vinculats al poble com  Carles Fages de Climent,  Tomàs Garcés, els avis de Mn. Cervera...

I, és clar, també visitem Port de la Selva. La construcció és interessant, amb una nau semblant a la d’Anglès. A la part de l’absis, a la capçalera, es va fer una ampliació els anys 60 seguint el projecte d’en Cèsar Martinell Taxonera (1928 – 1994), fill d’en Cèsar Martinell Brunet.  És una construcció cantelluda i interessant, d’obra vista, a base de pòrtland, rajol i pissarra gris. No m’agrada massa l’immens Crucificat de ferro forjat dissenyat per l’Abel Vallmitjana Vallès (1910 – 1974) i executat per l’Alexandre Kontos. A les capelles laterals hi destaquen una gran imatge de l’apòstol sant Pere que procedeix de Sant Pere de Rodes, una tela del Crist de la Tramuntana d’en Jaume Planas Gallès (1926 – 1996), una pintura amb Jesús ressuscitant d’en Jordi Arenas Clavell (1920 – 1998) que sembla un nedador que surt del fons del mar...  A la capella de la Mare de Déu del Carme hi ha una col·lecció molt interessant d’aiguabeneiteres de ceràmica. També hi ha un parell de reproduccions de pintures italianes: els desposoris de la Mare de Déu  i sant Josep (la que Rafael pintà el 1504) i una Sagrada Família amb sant Joanet i santa Catalina de Siena.

Quan hem ben visitat l’església (per cert, dedicada a la Mare de Déu de les Neus) anem a dinar i, a la tarda, a fer una volta pel port. Fa sol però l’aire és fred. Tot passejant evoquem els personatges vinculats amb Port de la Selva: en J. V. Foix, en Josep M. de Sagarra, el Dr. Moisès Broggi...

Cap a les cinc surto de Port de la Selva. Sembla que no em trobo massa bé i tota l’esquena em cruix. Segurament l’aire fred m’ha calat als ossos.

Celebro la missa vespertina a Anglès. Sembla que carretegi a l’esquena un fardell de 100kg. I a les 9, participo a La Cellera a la xerrada que hi fa en Jordi Pou sobre els vincles difícils entre Judaisme, Cristianisme i Islam. Al meu cotxe hi venen la Maria, la Fe i la Consol.

Abans de les 11 arribo a la doma. I cap al llit.

divendres, 13 / març / 2015

Quan em llevo, sembla que m’han propinat una pallissa. Veurem com arribaré al vespre.
Al matí vaig a l’hospital de Santa Caterina a visitar una cosina que està malalta sense que la pugui veure. Catxis dena.

A la tarda tenim reunió a La Cellera dels capellans de l’arxiprestat. Revisem les darreres activitats conjuntes i parlem de les properes (viacrucis a La Salut, Setmana Santa... ).

Al vespre, a Anglès, tenim el viacrucis i la missa. Hi fan d’escolans en Quim i en Víctor. Ahir també va venir-hi en Joan.

Continuo amb el carregament a l’esquena. Quan acabo i pujo al pis, m’estiro al llit i quedo clapat fins cap a les 11.