diumenge, 24 de gener del 2016

No volem ser un país ocupat.

dissabte, 16 / gener / 2016

Tota la nit ha bufat el mestral. La temperatura ha baixat considerablement i és que, per sant Antoni, fa un fred com un dimoni. I és clar, la calefacció de la casa ha deixat de funcionar.

Cap a les vuit es comencen a instal·lar les parades de la fira de sant Antoni. Però el vent de mestral fred i fort també hi vol prendre part i ho esgarriarà un xic. En Josep, manetes i bon veí, em ve a reparar la calefacció. Encara bo!

A les dos quarts de deu oficio les exèquies de l’Enriqueta Gordillo (86 anys). A l’església hi entra bufaruts de vent per totes les portes i obertures. Quan acabo, en Francesc tanca les portes i marxo cap a Anglès.

Els castors i la llúdriga del cau, amb en Joan Masats, venen a visitar l’església d’Anglès. Els ensenyo algun racó “secret” i els acompanyo fins dalt del campanar. Sembla que el vent se’n hagi d’emportar fins a Sant Julià. Sort que a les finestres hi ha xarxes per evitar que hi entrin els coloms.

A les 11, després que en Joan i en Ramon, han guarnit el baiard, traiem la imatge de sant Antoni fora de l’església i els grallers ens acompanyen fins la plaça de la Vila. Ens acompanyen d’escolans la Maria, en Martí i en Sergi. I a la plaça beneeixo totes les bestioles i els animals. I de nou cap a l’església.

A les dotze celebrem la missa en honor de sant Antoni. Hi ha més gent que a una missa de diumenge. També hi acompanyen els cants dels Cors Alegres.

Dino tranquil·lament i, a la tarda, preparo les misses del diumenge. Al vespre oficio les misses vespertines anticipades a Bonmatí i Anglès.

diumenge, 17 / gener / 2016

Celebro les misses del matí. Quan baixo de Sant Martí Sapresa, l’horitzó es veu retallat per la serralada del Cadí nevada.

Pel Facebook i pel whatsapp m’arriba la foto que publica el Punt on surto beneint un cavall. El titular és “Cavalls, puntaires, gossos i embotits, a la fira d’Anglès”. Em pregunto: i jo, què sóc? Un cavall? Una puntaire? Un gos? Un embotit?... Sort que el peu de foto és un xic més aclaridora: “Els genets van portar a beneir els cavalls ahir al matí a la plaça de la Vila”.

Quan acaba la missa de migdia, parlo una estona amb la Carme i en Ricard sobre les masies de l’entorn de Sant Amanç. I em trobo amb l’Albert. Anem a dinar plegats. Parlem de diversos temes, sobretot els que ens interessen a tots dos.

Quan acabem el dinar, ens arribem a Susqueda, pugem fins el Coll i baixem per Osor, un paisatge de les Guilleries màgic i  desconegut per la gent més propera a l’Empordà.

Ja al meu estudi, treballo una estona preparant un parell d’articles i arrodonint el DIARI DEL CAPELLÀ que penjo ja tard, després de parlar amb un i altre.

dilluns, 18 / gener / 2016

Cap a les 10 del matí ve en Francesc Grané per mirar la rectoria de Sant Martí Sapresa. Sembla que li aniria bé per ubicar-hi un projecte interessant que porta entre mans. Caldrà que en parli amb els responsables de la Fundació Sant Martí del Bisbat.

A la tarda, en Josep em comunica la mort de l’Esteve Arbat (61). Era de Can Segarra de La Cellera i estava casat amb la M. Carme Valls, la germana de la Tina i cunyat d’en Miquel Valentí.

Tinc sort que podrà venir en Fèlix a oficiar les exèquies ja que, el dia i l’hora que els va bé, estic citat pel jutjat de Girona a declarar-hi com a testimoni (i denunciant) d’un robatori que es realitzà a l’església de Palafrugell fa uns sis anys.

dimarts, 19 / gener / 2016

Sembla que la calefacció va funcionant bé, però ara s’ha espatllat la rentadora. I truco als tècnics del poble perquè passin a reparar-la. Sembla que podran venir demà.

A la tarda, dono la benvinguda a la mainada de catequesi i, tot seguit, a un quart de sis, celebro la missa. Hi participen quatre persones.

M’arribo al tanatori de la Cellera per saludar la família de l’Esteve: la M. Carme, la Irene, en Jordi... També en Miquel i la Tina. I resem plegats el parenostre. M’excuso de la meva absència, demà, a les exèquies i els explico la raó.

Vaig a la rectoria de La Cellera per la reunió d’arxiprestat. Preguem una mica per la unitat dels cristians, comentem diverses notícies eclesials, revisem les passades celebracions nadalenques, preparem algunes activitats, distribuïm responsabilitats... en definitiva, ens falta temps. I sopem plegats. I mentre mengem, ens distensionem, ens desfoguem, parlem de tot i de res. I va molt bé

dimecres, 20 / gener / 2016

A 2/4 de 10 sóc al davant de l’església de Constantins. M’hi trobo amb l’arquitecta i amb el cap d’obres. El teulat de l’església és de salt de garsa i cal fer-hi una repassada a fons  reparant algun degoter de les teules somogudes i amb algun baixant embussat. També cal lligar bé el sector de l’escala del cor on hi ha una esquerda: no fos cas que tot aquell cos anés a petar damunt dels nínxols del cementiri.

També anem a veure què caldria fer a l’església de Bonmatí. Sembla que queda clar que cal empetitir el volum interior i aïllar-ho millor rebaixant el cel ras, millorant l’accés... Segur que la Joana sabrà dissenyar un bon projecte.

A Anglès hi ha les exèquies de l’Esteve. Tinc sort que hi va en Fèlix a oficiar-les.

Al migdia vaig als jutjats de Girona. Hi estic citat per un robatori que es produí a l’església de Palafrugell fa uns sis anys. Ja gairebé no recordo res. Quan veig l’autor de la malifeta, em ve de cop tot a la memòria. També parlo amb la tècnica que va avaluar els danys. I, finalment, parlo amb la jutja. La malifeta és una malifeta, clar. Però quan veus el que s’ha robat o estafat a nivell d’estat o de banca o de palaus o d’on sigui... El que va fer aquest home és comparable amb la molèstia que pot produir un mosquit. Però el càncer de la corrupció si que és un mal molt greu. La jutja m’ho admet.

En definitiva, cap a la una ja estem i vaig cap a Banyoles a dinar. Tot dinant parlem de la festa de sant Antoni i, d’aquí, parlem del Naixement de Jesús, com seria el lloc on va néixer, quants animals hi hauria... Una conversa distesa i agradable.

A la tarda, passo per un magatzem a proveir. A Anglès venen a arreglar-me la rentadora. Celebro la missa vespertina.

dijous, 21 / gener / 2016

Em dono un dia lliure i així puc treballar un xic per casa: endreço el despatx de la parròquia, trasllado llibres a l’estudi, guardo ornamentació nadalenca...

A la tarda baixo a comprar estèvia i alguna altra cosa. També camino un xic.

Em telefona en Francesc i em comenta que vol venir a visitar-me per parlar una estona.

divendres, 22 / gener / 2016

És el 45 aniversari de la mort de la iaia Enrica, l’única que he conegut.

Al matí continuo fent neteja i endreça. Si bé no acabar de posar-hi el peu al coll., he avançat molt.

En Josep ve per reparar alguna aixeta que no tancava bé i anava degotant. Val més un veí a la porta que un parent a Mallorca.

Allà a la una vaig cap a La Cellera. En Ramon em lliura les capses de l’arxiu de l’arxiprestat del Ter Brugent. I anem a dinar junts. Aniria bé que poguéssim dinar sovint, la colla de companys.

Després de la missa venen a veure’m en Francesc i un seu amic. Parlem de la Congregació dels Dolors.

A dos quarts de deu pujo fins a ca l’Elisa. Hi ha el sopar amb la colla d’actors i col·laboradors dels Pastorets. Quan arribo a la doma estan baixant les dotze.